شماره‌ی مرداد ماه ۱۴۰۳

شماره‌ی ۱۲ ماهنامه‌ی هویج تایمز

یک سالگی هویج تایمز

خواندن هویج‌تایمز در دورهمی
دورهمی تولد یک سالگی هویج‌تایمز
دورهمی تولد یک سالگی هویج تایمز
مسعود بیگی، ارائه‌ی دلبر دولوپر
تولد یک سالگی هویج تایمز با بچه‌های فرانت‌چپتر

یک سال از انتشار اولین شماره‌ی ماهنامه‌ی «هویج تایمز» می‌گذرد. از آن شماره‌ی ابتدایی که با استفاده از ابزار Notion طراحی و روی گیت‌هاب منتشر کردیم، تا شماره‌ی دوازدهم که با نرم‌افزار Adobe InDesign تهیه شد و به همت چاپ‌خانه‌هایی که روزنامه‌های پرتیراژ را به بازار می‌فرستند، به چاپ رسید؛ این مسیر برای ما مملو از خاطرات زیبا و به‌یادماندنی بوده است. در طی این یک سال، با وجود تمام مشغله‌های کاری و زندگی شخصی، هر ماه به دنبال اخبار رفتیم، آن‌ها را بررسی، جمع‌بندی و خلاصه کردیم و برای انتشار در ماهنامه آماده ساختیم. عشقی که در جامعه‌ی کوچک ما جریان دارد، بزرگ‌ترین انگیزه و دلیل برای انجام تمامی این تلاش‌ها بوده است.

در جشن یک سالگی ماهنامه‌ی «هویج تایمز»، در کنار دوستان و همکاران، در یک روز گرم تابستانی و با پذیرایی از آب‌هویج تازه، فرصتی برای آشنایی با اعضای جدید و دوستان تازه‌مان فراهم شد. همچنین، سورپرایز نسخه‌ی فیزیکی ماهنامه رونمایی شد و در ادامه، مسعود بیگی عزیز با برگزاری جلسه‌ی دلبر دولوپر، این روز را به خاطره‌ای ماندگار تبدیل کرد.

دریافت نسخه‌ی فیزیکی شماره‌ی دوازدهم هویج تایمز

مشروح اخبار:

رابط کاربری جادویی | Magic UI

مجیک یوآی یک مجموعه کامپوننت بسیار بسیار جذاب هست که میتونید به راحتی در کنار Shadcn ازش استفاده کنید و باهاش لندینگ‌پیج‌های بسیار خفنی مثل vercel و دیگر سایت‌های ترند این روزها بسازید.

Toolbox: جایگزین lodash به تلاش Full-stacks Community

بچه‌های کامیونتی خوب full-stacks یه جعبه ابزار از یوتیلیتی‌های مختلف برای کار کردن با آرایه‌ها تا تایپ‌ها و آبجکت‌ها درست کردن که خیلی کارها رو ساده تر می‌کنه، مهم این که tree-shakable هست و zero-dependency و همینطور با Deno و ESM و حتی لود شدن به عنوان Script هم میشه ازش استفاده کرد.

spacingjs: اگه فاصله افتاده، اگه من با خودم قهرم

با این ابزار می‌تونید به راحتی فاصله‌ی المنت‌های مختلف توی صفحه رو از هم نشون بدید. چیزی شبیه به dev mode داخل فیگما

پشتیبانی مستقیم NodeJS از Typescript!

توی نسخه‌ی آینده‌ی NodeJS میشه با فلگ –experimental-strip-types مستقیما فایل ts رو اجرا کرد.

یکبار رابط کاربری: Once-UI

Once UI یک سیستم طراحی سبک و چندمنظوره است که 80٪ از نیازهای تمام برنامه‌ها را به راحتی پوشش می‌دهد. این سیستم شامل یک مجموعه قوی از توکن‌ها و استایل‌هاست که سفارشی‌سازی را آسان کرده و به شما کمک می‌کند تا همیشه یکپارچگی را حفظ کنید. همچنین، یک کتابخانه‌ی کامپوننتی دارد که به راحتی می‌توانید آن را در پروژه‌های Next.js خود استفاده کنید.

Bâti: به سادگی یک پروژه رو با ابزارهایی که میخوای کانفیگ کن

با بتی جان می‌تونی خیلی سریع یه پروژه رو شروع کنی، مثلا بگی یه پروژه می‌خوام با Next و Auth0 و TS-Rest و Prisma، در کنارش Tailwind و ESLint و Prettier رو هم برام کانفیگ کن و میخوام روش گوگل آنالیتیکس و سنتری هم برام کانفیگ کنی. در نهایت هم می‌خوام روی ورسل دیپلویش کنم. هر ترکیبی که بخواید رو به سرعت میتونید کانفیگ کنید باهاش و درب منزل تحویل بگیرید!

Cables: چیزهایی بساز که دیزاینر تیمون از پیاده کردنش عاجز باشه!

اگر همیشه از پیاده کردن طرح‌هایی که یوآی دیزاینر تیم بهت داده در عذاب بودی، حالا وقت انتقام رسیده (این فقط یک شوخی لوس است و دیزاینرها خیلی کار درستن)! با این ابزار میتونی هر چیز فضایی و عجیب غریبی که فقط به ذهن موجودات فضایی میرسه رو هم پیاده کنی.

Zen Browser: بازم مرورگر داریم!

شاید با خودتون بگید اوه، یه مرورگر کرومیوم بیس دیگه داریم، عالی شد. اما باید بهتون بگم که خیر، این یک مرورگر بر پایه‌ی کرومیوم نیست، بر پایه‌ی فایرفاکسه. میتونید روش تم نصب کنید، از ساید پنلش استفاده کنید، ورک اسپیس خوشگل داشته باشید یا چندتا سایت رو بغل هم یا Grid طور باز کنید، ارزش امتحان کردن داره به نظرم.

الزام دولت سوئیس برای نرم‌افزار باز متن!

ایده‌ی پول مردم، کد مردم سال‌هاست مطرح هست و ایده‌اش اینه که وقتی یک نرم‌افزار رو با پول ما مردم میسازید، بذارید ما مردم کدش رو ببینیم! کشور سوئیس قدم خیلی جسورانه‌ای برداشته و در تمام ارگان‌های دولتی انتشار کد نرم‌افزارها رو الزامی کرده. هم برای کنجکاوی اگر دوست داشتید پیگیرش باشید، هم با اینکه سوئیس خیلی مهاجر پذیر نیست ولی مشارکت کردن توی نرم‌افزارهای بازمتن یه ارگان دولتی میتونه اتفاق جذابی باشه.

Swapy: یه بِکِش ول کن بی نظیر

به سادگی هرچیزی رو می‌خواید از تو صفحه بکشید و یه جا دیگه ولش کنید. Swapy رو می‌تونید با هر کتابخونه و فریم‌ورک جاوااسکریپتی استفاده کنید.

۲ پاسخ به “شماره‌ی مرداد ماه ۱۴۰۳”

  1. حسین آقا Avatar
    حسین آقا

    ممنون از بودنتون، اگر میشه به بلاگتون دارک مود هم بهش اضافه کنید، کور شدیم

    1. saleh Avatar

      سپاس حسین آقا بابت حمایتت و پیشنهادتون.
      حتما پیگیری خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *